[tutorial] rozbiórka przekładni kierowniczej, montaż Quaife
Najcześciej zadawane pytania.
SPRAWDZ NAJPIERW TUTAJ CZY NIE MA ODPOWIEDZI NA TWOJ TEMAT !

Posty: 7   •   Strona 1 z 1
Avatar użytkownika
Ptasior
Forumowicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): 2007-09-19, 17:46
Lokalizacja: WGM
Samochód: Subaru

[tutorial] rozbiórka przekładni kierowniczej, montaż Quaife

przez Ptasior » 2014-05-17, 12:36

Poniżej prezentuję tutorial jak wymienić wkład przekładni kierowniczej na „Quaife Steering Rack and Pinion” w CRX 2gen lub Civic 4gen. Korzyścią tej modyfikacji, jest zmiana przełożenia dająca redukcję obrotów z niecałych 4 na 2.8 mierzonych od skrajnych położeń kierownicy.

Pierwszą rzeczą jaką należy zrobić jest zakup odpowiedniego wkładu, Quaife do Hondy oferuje dwa do wyboru:

- QSF10U001 - civic/crx 89-91 - 2.83 obrotu lock-to-lock
- QSF11U001 - civic/del sol 91-95 - 3.25 obrotu lock-to-lock

Oczywiście kupujemy ten pierwszy do civic/crx ponieważ od 5gena nie będzie nam pasował.


Obrazek

Obrazek


Drugą ważną rzeczą jest posiadanie odpowiedniej przekładni. Niestety do żadnej europejskiej wersji wkład Quaife nie podejdzie, musimy poszukać wersji z USDM-a i to DX lub HF. Wersja Si też nie będzie pasować. Poniżej porównanie jak z zewnątrz się prezentują dwie różne wersje:

Obrazek


Dodatkowo potrzebujemy dokupić:
- podkładki kontrujące drążków kierowniczych 53536-SB2-000 x2
- uszczelniacz na obudowę przekładni 53424-SH3-003 x1
- tulejka do maglownicy 53430-SH3-000 x1 (opcjonalnie)

Aby zdemontować przekładnie z auta należy:
- odkręcić środkową cześć wydechu za kolektorem
- odkręcić oba patyki wybieraków skrzyni biegów (jeden ma sworzeń do wybicia)
- odkręcić końcówki drążków kierowniczych z drążków kierowniczych
- wejść do kabiny, skręcić koła na maksa w lewo, pod deską rozdzielczą a przy scianie grodziowej zdjąć osłonę kolumny kierowniczej (2 metalowe spinki i 2 śrubki) , odkręcić śrubkę na wieloklinie i go zsunąć
- odkręcić przekładnie od belki (2 śrubki na obejmę i 2 na obudowie)
- wcisnąć jak najgłębiej do środka lewy drążek (strona kierowcy) i wyciągnąć przekładnie

Jak już mamy przekładnie na wierzchu to dajemy ją na warsztat, zdejmujemy osłony gumowe, odkręcamy drążki kierownicze i przystępujemy do rozbiórki przekładni. Na początek bierzemy się za dużą kontr nakrętkę (1) którą jest najprościej odkręcić łapiąc ją w imadło i ciągnąc (na zasadzie dźwigni) przekładnią. Potem odkręcamy regulację docisku, wyjmujemy sprężyne, podkładke i tłoczek.

Obrazek


W kolejnym etapie zdejmujemy uszczelniacz (2). Jest on sztywny dlatego raczej nie uda nam się go zdjąć bez niszczenia. Przy zdejmowaniu należy uważać, żeby nie uszkodzić łożyska kulkowego które znajduje się zaraz pod uszczelniaczem.

Obrazek

Obrazek


Pod uszczelniaczem mamy wewnętrzny pierścień segera, który zdejmujemy za pomocą odpowiednich szczypiec a następnie wyjmujemy całość razem z łożyskiem. Jeśli nie chce wyjść z gniazda trzeba sobie pomóc młotkiem.

Obrazek

Obrazek


A tu poniżej zdjęcie prezentujące różnice w wersjach przekładni i wytłumaczenie dlaczego wkład Quaife pasuje tylko maglownicy od wersji DX/HF. Jeśli chcielibyśmy się uprzeć i montować np. do europejskiej wersji, to być może udałoby się na tokarce tak przerobić wkład Quaife aby pasował.

Obrazek


Niestety Quaife sprzedaje wkład bez łożyska, zatem musimy je sobie przełożyć. Ściągamy zawleczkę (w innych wersjach jest to zewnętrzny pierścień segera) chroniącą łożysko przed przesunięciem i próbujemy je zdjąć. Jest ono pasowane ciasno, dlatego należy sobie pomóc na przykład używając ściągacza. Po zdjęciu nabijamy łożysko na wałek.

Obrazek

Obrazek


W wersji DX/HF łożysko jest zabezpieczone zawleczką/pierścieniem 2x grubszym niż seger z innych wersji. Wkład Quaife również ma powiększone wcięcie na wałku dlatego, żeby nie męczyć się ze zdejmowaniem pierscienia z DX/HF założyłem na siebie dwa segery.

Obrazek

Obrazek


Kolejnym sugerowanym przeze mnie etapem będzie czyszczenie w środku obudowy przekładni oraz wymiana tulejki w środku na nową. Koszt takiej tulejki to ok. 50zł więc myślę że warto to zrobić przy okazji rozbiórki przekładni tym bardziej, że zużyta tulejka często jest przyczyną luzów i stuków w układzie kierowniczym.

Obrazek


W dalszym etapie smarujemy w środku listwę w miejscach gdzie będzie się przesuwać po tulejce oraz zębatce. Ja do tego celu użyłem smaru grafitowanego. Gdy już mamy to gotowe, składamy całość w odwrotnej kolejności zabezpieczając przekładnie nowym uszczelniaczem. Śrubą dociskająca tłoczek do listwy regulujemy siłę z jaką ma działać sprężyna i kontrujemy dużą nakrętką.

Obrazek

Obrazek


Potem przykręcamy drążki kierownicze korzystając z specjalnych podkładek kontrujących które montujemy jak poniżej na zdjęciach a następnie zabijamy z jednej strony, aby uniemożliwić wykręcenie się drążka przy ustalaniu zbieżności.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Na koniec zakładamy gumowe osłony na drążki. Od strony przekładni możemy zacisnąć zwykła opaską, od strony końcówki drążka kierowniczego zakładamy oryginalne spiralne zawleczki które nie zaciskają osłony na tyle mocno, aby nie uniemożliwić obracanie się drążka przy ustawianiu zbieżności.

Obrazek


Poniżej zdjęcie złożonej przekładni gotowej do montażu na aucie. Zwrócicie uwagę, że osłony gumowe są różne na obie strony.

Obrazek
1. Najpierw zrób karoserie,
2. Potem zadbaj o zawieszenie i hamulce,
3. Teraz dopiero możesz modzić silnik.
EE8 -> Subaru GF8 -> ED6 + BB9 -> Subaru GRF
http://www.youtube.com/watch?v=OwwaZjWcMOE

Avatar użytkownika
Maniek93
Forumowicz
 
Posty: 1076
Dołączył(a): 2013-03-29, 16:39
Lokalizacja: Kraków

przez Maniek93 » 2014-05-17, 13:05

Dużo ciężej chodzi kierownica?

Avatar użytkownika
atom1
Moderator
 
Posty: 9531
Dołączył(a): 2005-12-07, 19:09
Lokalizacja: z Podlasia

przez atom1 » 2014-05-17, 21:36

oslony sa rozne ale w zamienniku nawet golem nie dal rady mi nic dobrac i daje 2 takie same- jedna ma wieksza srednice- ale da rade nalozyc ;-)
http://demotywatory.pl/6670/MODERATORZY
moj feedback http://www.honda-crx.info/viewtopic.php?f=30&t=19664&p=203599&hilit=atom1#p203599
Mój warsztat: http://www.atomoto.eu

Avatar użytkownika
Ptasior
Forumowicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): 2007-09-19, 17:46
Lokalizacja: WGM
Samochód: Subaru

przez Ptasior » 2014-05-18, 11:45

Maniek93 napisał(a):Dużo ciężej chodzi kierownica?

Tylko trochę, w dalszym ciągu mogę sobie kręcić na postoju kierownicą. A trzeba jeszcze dodać, że faktycznie wychodzi jakieś 2.3 obrotu lock-to-lock a nie 2.83 jak podaje Quaife.


atom1 napisał(a):oslony sa rozne ale w zamienniku nawet golem nie dal rady mi nic dobrac i daje 2 takie same- jedna ma wieksza srednice- ale da rade nalozyc ;-)

Wiem, sam nigdzie nie znalazłem nowej do kupienia (jedynie ASO) wiec wziąłem używaną. Wole jak jest robione "tak jak ma być" a nie "tak jak da rade" :)
1. Najpierw zrób karoserie,
2. Potem zadbaj o zawieszenie i hamulce,
3. Teraz dopiero możesz modzić silnik.
EE8 -> Subaru GF8 -> ED6 + BB9 -> Subaru GRF
http://www.youtube.com/watch?v=OwwaZjWcMOE

saviola93
Forumowicz
 
Posty: 88
Dołączył(a): 2012-11-03, 23:24
Lokalizacja: okolice Leszna

przez saviola93 » 2014-05-19, 00:41

Ile cię kosztowała ta operacja ? ile kosztuje sam wkład quaifa ? gdzie go można kupić
i czy przekładnie tą dx można jakoś rozróżnić po numerach od si? jesteś zadowolony z tej zmiany ?

Avatar użytkownika
Ptasior
Forumowicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): 2007-09-19, 17:46
Lokalizacja: WGM
Samochód: Subaru

przez Ptasior » 2014-05-19, 11:12

Sama przekladnia kosztuje 800zl i jest w ofercie na tomson.com.pl i jdmzone.pl. Ja na swoja czekałem 7 miesiecy z uwagi na braki magazynowe oraz czasowy brak produkcji tego produktu przez Quaife, dlatego zanim zamówisz upewnij sie że jest dostępna. Do kosztów musisz też doliczyc koszt przekladni i czesci na wymianane. Jesli nie musisz sciagac przekladni z USA tylko znajdziesz w kraju, to można sie wyrobić w ok. 1000zł.

Jak odróżnić od siebie przekładnie zaznaczyłem na jednym ze zdjęć. Numery wygrawerowane na obudowie są takie same, ale DX ma namalowaną od spodu literkę H zamiast N oraz obudowa przekładni ma troche inne użebrowanie co również zaznaczyłem na zdjęciu.

Czy warto modyfikować? Ja jestem zadowolony. Swoim autem ścigam sie po torze i teraz mogę ciaśniejsze zakręty brać nie zdejmując obu rąk z kierownicy.
1. Najpierw zrób karoserie,
2. Potem zadbaj o zawieszenie i hamulce,
3. Teraz dopiero możesz modzić silnik.
EE8 -> Subaru GF8 -> ED6 + BB9 -> Subaru GRF
http://www.youtube.com/watch?v=OwwaZjWcMOE

saviola93
Forumowicz
 
Posty: 88
Dołączył(a): 2012-11-03, 23:24
Lokalizacja: okolice Leszna

przez saviola93 » 2014-09-30, 00:44

witam pytanie bo nie mogę znaleźć maglownicy z usdm, czy da się ten wkład upchać do przekładni z crx przed lifta z pomocą tokarki ?

Posty: 7   •   Strona 1 z 1

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Teraz jest 2024-04-18, 13:05